Scouting i Genarp

I vår kår har vi scoutmöten regelbundet för Spårare, Upptäckare, Äventyrare och Utmanare. Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra scouter. Varje avdelning träffas varannan vecka i vår scoutlokal.

Kåren har en vald styrelse som träffas regelbundet. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. I kåren finns också materialförvaltare och lokalförvaltare samt en webbansvarig.

Genarps scoutkår ingår i Lunds distrikt. Där finns fler scoutkårer som ligger geografiskt nära varandra och som arrangerar läger och aktiviteter tillsammans. Kompislägret exempelvis är för alla kårer i hela distriktet.

Scouting i Sverige

I Sverige finns det mer än 70000 scouter i 1000 olika kårer. Alla scoutkårer tillhör Scouterna, och vissa tillhör även en till scoutorganisation. De jobbar oftast med en speciell profilfråga, till exempel nykter scoutverksamhet eller scoutverksamhet på religiös grund. Genarp tillhör endast Scouterna.

För scouter - Boden scoutkår

Scouting i världen

I världen finns det ca 50 miljoner scouter! Scouting finns i alla länder på jorden utom Laos, Kuba, Nordkorea och Andorra (vad man vet officiellt i alla fall…). Alla världens scouter ingår i antingen World Organisation of the Scoutmovement (WOSM) eller World Association for Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS). Det är olika i olika länder om kårerna är för både pojkar och flickor, i Sverige är pojkar och flickor blandade.

World Organization of the Scout Movement - ScoutWikiWorld Association of Girl Guides and Girl Scouts - ScoutWiki
WOSM och WAGGGS märken