Vi hittar på massvis under ett helt år. Alla scouter har regelbundna scoutmöten varannan vecka, och på vissa helger, lov och speciella tillfällen ses vi för läger eller aktiviteter. Inför varje aktivitet delar vi ut lappar med mer detaljer om tider och plats.

Ett scoutår i Genarp brukar se ut ungefär såhär:

Vårterminen:

Scoutmötena börjar igen efter den långa vintern i januari!

Årsmöte:

Hela kåren möts för att se hur föregående år har varit, och hur vi vill att nya året ska bli. Vi beslutar om aktiviteter, medlemsavgift, nya tält och mycket mer. Alla medlemmar har rösträtt!

Vårhajk:

Hajk innebär att man vandrar med all sin packning på ryggen, bygger upp sin lägerplats och sover över där endast med hjälp av ryggsäckarnas innehåll. Spårarna får ofta en del av sin packning körd i bil.

Valborg:

På Valborgsmässoafton möts alla byns scouter och Friluftsfrämjare utanför Coop och går i ett gemensamt fackeltåg ner till idrottsplatsen. Där tänder vi årets majbrasa.

Kompisläger:

Vårterminen avslutas alltid med det större Kompislägret där hela distriktets scoutkårer är med samtidigt. Vi sover utomhus i tält och bygger upp utekök där vi lagar all vår mat. Det är alltid kul att träffa nya och gamla scoutkompisar här!

Sommarläger:

Under sommaren brukar det finnas ett ännu större läger för ännu fler scouter, ibland för hela Skåne, ibland för hela Sverige! Det brukar vara ungefär en vecka, några dagar kortare för Spårarna. Även här bygger vi upp vårt hem i naturen, och lever och leker tills vi slocknar i tälten.

Höstterminen:

Scoutmötena börjar igen efter den långa sommaren i september!

Hösthajk:

JOTA-JOTI:

Jamboree On The Air-Jamboree On The Internet. Äventyrsscouter och uppåt över hela världen möts via radio eller på internet. Genarp satsar på internet och vi sitter uppe sent och chattar med scouter runt hela jorden, varvat med film, sällskapsspel och skratt.

Julläger:

Höstterminen avslutas med årets julläger, som är precis vad det låter som; ett läger med sann julanda! Vi hyr en stuga och julpysslar, bakar, pyntar och njuter av allt som julen har att erbjuda.